22. dec. 2010

12 måneders musik og film i bakspejlet

Et hurtigt kig tilbage på året der gik i lyd og billeder. Jeg skelner ikke mellem danske og udenlandske udgivelser på separate lister, som medierne har det med at gøre. Dog vil jeg gøre opmærksom på, at der rent faktisk er hele tre danske titler på Top 10'en, som jeg finder mere end værdige i selskab med de udenlandske kunstnere. Hvorfor dele det hele så meget op? Vi bor på samme planet og det er alt sammen musik. :-)


Listen er med det forbehold at vise titler måske faktisk ikke er udgivet 2010, men måske sent i 2009 og først fandt vej til landet og/eller mig i år. Jeg har dog undladt det musik, som åbenlyst er fra før 2010, selv om jeg har lyttet meget til det for første gang i år.


Bedste albums

1. Polar Bear: Peepers
2. Prinzenallee: Don't Let Nerds Take Over Your Life
3. Frisk Frugt: Dansktoppen møder Burkina Faso i det himmelblå rum hvor solen bor, suite
4. Singvogel: Disneyexorcist
5. Marzipan Marzipan: Marzipan Marzipan
6. Various Artists: The Limits Of Control Original Soundtrack
7. Bill Hicks: The Essential Collection
8. Under Byen: Alt er tabt
9. Various Artists: Pomegranates - Persian Pop, Funk and Psych of the 60's and 70's
10. Scout Niblett: The Calcination of Scout Niblett

Andre der bør nævnes, hvoraf nogle er kommet i sidste øjeblik:
Nils Frahm: Wintermusik
Bruce Haack: Farad - The Electric Voice
Harmonious Thelonious: Talking
The Books: The Way Out (læs blog om)


Bedste koncerter
Ikke i nogen bestemt rækkefølge...
Bassekou Koyate & Ngori Ba, Atlas
1982 / Nils Økland, Atlas
Sister Chain & Brother John, Café Vestergade
Deerhoof, Loppen
Congs For Brums (Ches Smith), Musikcaféen
Comaneci, Fanø Free Folk Festival
Scout Niblett
, Voxhall
Dansk Fløde, Ridehuset, Spot Festival (læs blog om)
A.K. Hansn & Old Shoscombe Place, MS Stubnitz (video fra koncerten)
Under Byen, DR-Byens Koncertsal
Kati Linek - "Rooms & In-Betweens", Musikhuset (læs blog om)
Sofus Forsberg, Elektronisk Jazzjuice, Musikcaféen (læs blog om)
Frodegruppen 40 (Jens Blendstrup), Filuren/Musikhuset, Spot Festival (læs blog om)



Faktisk håber jeg på senere at få lagt noget mere video online fra de fleste af de ovennævnte koncerter. :-)


Bedste film
1. The Limits Of Control (Jim Jarmusch)
2. The Imaginarium Of Doctor Parnassus (Terry Gilliam)
3. American - The Bill Hicks Story (Matt Harlock & Paul Thomas)
4. Moon (Duncan Jones)
5. Fantastic Mr. Fox (Wes Anderson)
6. David Wants To Fly (David Sieveking)

...Og så kan jeg underligt nok ikke huske flere. Hvilket undrer mig lidt. Der har helt sikkert været flere. Nu gik jeg også glip af Århus Filmfestival i år, så det kan også have haft betydning.

Man husker selvfølgelig dem, der ikke behagede så meget...
Disse skuffede noget: Inception og Alice In Wonderland.
Disse skuffede en del, selv om jeg ikke engang havde de store forventninger: Shutter Island (faldt ligefrem i søvn), Avatar (hype, 3D og ingen historie) og Tron Legacy (fik mig til at savne 1982).

Og først i år fik jeg set disse to film, som jeg ikke helt kan putte på årslisten, men bliver nødt til at nævne, fordi de var fantastiske: "I'm A Cyborg, But That's OK" og "Patti Smith - Dream Of Life",

Sidste års liste her fra bloggen kan man se her. Der vil man kunne spotte en genganger blandt pladerne, men det er fordi, den først blev officielt udgivet i år.

Det var det. Og så vil jeg ellers bevæge mig videre. Velnæret af gode oplevelser, men dog stadig med bange anelser for ensretningen, fantasiløsheden og ikke mindst de 'guider', som lytterne har i form af mange af de danske anmeldere, der lader til at blive mere og mere snævertsynede og mindre og mindre nysgerrige. Der er få tilbage, der har nysgerrigheden i behold.
Nå, nok om det. Jeg har uden særlig meget hjælp fra medierne fundet guld i år. Så en tak til de koncertarrangører i bl.a. Århus, der tør gå mod strømmen, og de musik- og filmnørder derude, der tror på at bringe deres begejstring for noget videre også selv om det ikke er det, som flertallet råber op om.

God jul og godt nytår!

Lars

Ingen kommentarer:

Send en kommentar