29. dec. 2011

2011 i bakspejlet

2011 har for mit vedkommende været præget af tilbageblik. Efter mange års tilløb fandt jeg endelig vejen ind til Beatles via deres mere ukendte numre. Der er vitterligt mange Beatles-numre - de mest kendte - som jeg simpelhen ikke kan høre, fordi de er spillet til døde. De har været en massiv mur mellem mine ører og resten af deres materiale. Men gennem venners pladespillere og velvalgte numre blev der slået hul. Så en tak til Sister Chain & Brother John og Marzipan Marzipan i Berlin. Samtidig fik jeg også smag for en flig af de aldrende 1-2-3-4-rockere Rolling Stones, som jeg ellers ikke har villet have meget med at gøre. Og nej, jeg regner bestemt ikke med at kaste mig ud i store dele af deres diskografi. Men "Beggar's Banquet" var åbningen til dem - og til dels også en smule af "Exile On Main Street".

Nå, men det handler jo om nye albums på denne slags lister. Hvorfor behøver det egentligt være det? Faktisk har jeg valgt at tage lidt med, som faktisk udkom i 2010. Og så er der desuden et album med, jeg selv har været med til at udgive. Men det er vitterligt et af mine favoritter, så selvfølgelig skal det da med. En genganger fra forrige år er også med, men det er fordi den blev genudgivet og fortjener at blive nævnt igen. Anyways, here we go...

Bedste albums fra 2011 (omtrent)

I ingen bestemt rækkefølge...
Girls Love Rallie: Son Of Rock'n'Roll
Peter Laugesen & Singvogel - Den Her Planet Glemmer Vi Aldrig
Jeans Wilder - Nice Trash
PJ Harvey - Let England Shake
Bonnie Prince Billy: Wolfroy Goes To Town
Beastie Boys: Hot Sauce Committee Part 2
Martina Topley-Bird: Some Place Simple (udgivet 2010)
Blind Blake: Bahamian Songs (vinyl re-issue)
Nils Frahm: Felt

De her fra 2011 var også gode
Fossils - Meatrush
Various Artists - Thai? Dai! - The Heavier Side Of The Lukthung Underground
The Focus Group - Sketches And Spells (vinyl re-issue)
The Advisory Circle - As The Crow Flies
Tenniscoats - Tokinouta
Wolf Tapes: Psychic Spell
Dirty Beaches: Badlands
Social Climbers: Social Climbers (oprindeligt 1981 - 2011 re-issue)
Various Artists: Life Is Dance - Plugged-in Sound of Wonder at the Pakistani Picture House

Øv...?
Og så er der dem, der egentligt var nogenlunde okay på forskellig vis, men som jeg havde forventet mig mere af:
Radiohead: King Of Limbs
The Berg Sans Nipple: Build With Erosion
Deerhoof: Vs. Evil
Tom Waits: Bad As Me
Og Radiohead var faktisk den største skuffelse, må jeg indrømme. Der slap de for let om det. Og mens det ellers var en glimrende Thom Yorke-plade, så var det en kedsommelig Radiohead-plade, hvor man slet ikke længere fornemmer, at det rent faktisk er et band, der har lavet musikken sammen. Øv. Deerhoof-albummet var en hel del bedre, selv om de ikke er helt på højde med tidligere tiders fremragende albums. De forsøgte med en lidt ny retning - med noget mere held en Radiohead. De ligger lidt på vippen til årets bedste-listen, men jeg havde forventet bedre fra dem.
Det samme havde jeg fra Tom Waits, der tilsyneladende på musikanmelder-fronten er hævet over enhver kritik. Waits kører i samme spor som altid, hvilket dog er ham undskyldt, da han opholder sig i sin helt egen genre. Men numrene var korte og letbenede på en måde, hvor de for alvor begyndte at fremstå som klichéer. Waits tog turen på autopilot både med musikken og på tekstsiden. Bevares, albummet har nogle enkelte perler i mellem, men overordnet set er han på "Bad As Me" en karikatur af sig selv og satte samtidig det organiske element i musikken over styr på flere numre. Og det var netop dem, der ikke virkede. Ja, øv.

Og der er jo stadig...
Men hvad der er udgivet i år, er ikke det samme som det, jeg har hørt mest af. Foruden Beatles osv., så har Polar Bears "Peepers" stadig roteret voldsomt. Og jeg er stadig lige entusiastisk. Det samme gælder for Eugene Chadbournes "Peking Doc". Jeg fornemmer at der her er to albums, der meget vel kan ende på min all time favourite liste i den nærmeste fremtid.
Andre plader, jeg nød i år:
Various Artists - Dr Boogie Presents Heavy Jelly: Essential Instrumentals
Wildbirds & Peacedrums: Retina + Iris EPs

Bedste koncerter
Der er faktisk et par gengangere her og der. Og sjovt nok, så er der ikke så mange på listen af de større koncerter på de store spillesteder, som jeg trods alt var til en del af i løbet af året. Måske var der i år bare ikke så meget fantastisk at komme efter der - altså, blandt det, jeg valgte at tage ud og se.
Vi tager den kronologisk, for ikke at rangordne for meget. Men først lige dem, der virkelig slog benene væk under mig lidt mere end resten af årets andre fantastiske koncerter...
Bassekou Kouyate & Ngori Ba, Atlas, Aarhus, 4. marts
Sister Chain & Brother John, HeadQuarters, 11. marts
Comaneci, HeadQuarters, Aarhus, 25. maj
Frisk Frugt, Spot Festival, Aarhus, maj
Adriano Celentano Gebäckorchester, Antje Öklesund, Berlin
The Necks, Atlas, 9. november

Og de der også var fremragende...
Lucky Dragons, Atlas, Aarhus, 17. februar
22 Pistepirkko, Voxhall, Aarhus, 3. marts
Nisennenmondai, Spot Festival, Aarhus, maj
Swans, Voxhall, Aarhus, 3. maj
Sieben (Matt Howden), Fanø Free Folk Festival, Sønderho, 25. juni
The Hunters (feat. Marzipan Monroe), Sowieso, Berlin, sommer
Singvogel, Geiger Sommerstemmer, Brabrand Sø, Aarhus, 19. august
Frisk Frugt, Atlas, Aarhus, 27. august
tUnE-yArDs, HeadQuarters, Aarhus, 7. september
Peter Laugesen & Singvogel, Atlas, 29. oktober
Under Byen, Teater Grob, København, 14. november
AK Hansn & The Sign Of Four, HeadQuarters, Aarhus, 19. november
Slængs, HeadQuarters, Aarhus, 19. november

Bedste film

Det er ikke blevet til ret mange biografture i år. Men et par af de nye film, der behagede:
Midnight In Paris (Woody Allen)
Tintin (Steven Spielberg & Peter Jackson)
Resten har været på dvd og derfor formentligt ikke lavet i 2011.

Links til de tidligere årslister:
2010
2009
...hvor jeg må indrømme, at jeg på bedste Winston Smith 1984-manér lige korrigerede og tilføjede en film (David Wants To Fly) og en koncert (Deerhoof), som jeg af uransagelige årsager havde glemt til trods for, at de var store oplevelser. Kan det være, at man får lidt for mange inputs? Pyh...

God jul og godt nytår!

Lars

Ingen kommentarer:

Send en kommentar