8. mar. 2011

Hovedkvarteret kalder!

Fra AOA.dk:


Byens nye koncertsted sprudler af liv. Masser af koncerter og flot opbakning til det lokale vækstlag. aOa.dk's musikblogger kan kun anbefale HeadQuarters.

Stedet hedder HeadQuarters – eller HQ om man vil – og som hovedkvarter kan det nok leve en lidt skjult tilværelse. Det ligger nemlig i kælderen under danseteateret Archauz lige ved siden af Musikhuset. Adressen er Valdemarsgade 1, men det lader til at flere og flere allerede har fundet ud af det. Stedet er kun et par måneder gammel, men på dets Facebook-profil kan man allerede se en imponerende liste af kommende koncerter samt en hel del billeder fra tidligere arrangementer i den hyggelige kælder. En rigtig hjemmeside er på vej, forlyder det.

Ny indretning
Nogle kender nok allerede kælderen som stedet, hvor det rødmalede Lobby holdt til indtil for nylig. HeadQuarters har droppet det røde look og i stedet fundet en mere afdæmpet stil med orange farver, gamle møbler og en ny bardisk. Derudover bliver mere af selve rummet brugt til hyggehjørner og der er nu ligefrem en scene, så de optrædende ikke skal stå på gulvet. Ikke ret høj, men den er der. En vigtig ny del af indretningen er desuden de ”puder”, der nu er naglet til væggene og som forbedrer lyden. Derudover er der fine detaljer i form af nogle sjove lamper her og der.

Opbakning til talenter
Det store aktivitetsniveau på HeadQuarters vidner om en åbenhed overfor de lokale talenter, som jeg vil påstå man ikke finder i helt samme omfang på byens andre spillesteder og caféer. Disse andre steder er det meget let at blive ignoreret, hvis man kommer og tilbyder livemusik med forskellige bands. Min egen erfaring med HeadQuarters er stik modsat. Det virker ikke så mærkeligt, når man finder ud af, at folkene bag stedet er nogle af de samme, som har lavet Den Grimmeste Festival ude i Brabrand den seneste håndfuld år. De har en dejlig ”no bullshit” og nede-på-jorden-tilgang til tingene, som jeg kun kan bifalde. Ingen påtaget hipness her.

Et pakket program
Som sagt har der allerede været indtil flere koncerter i stedets indtil videre korte levetid. Kigger vi på programmet for marts 2011, så er der hele 12 koncerter. Derudover indtil flere aftener med djs. Jeg havde selv fornøjelsen efter The National-koncerten i Scandinavian Center at befinde mig på HeadQuarters under Monkey Club. En hel aften hvor en rockabilly-dj (med anderumpe naturligvis) spinnede hits på hits, så folk blev nødt til at danse helt til lukketid. Fantastisk dejlig stemning.
Jeg kan se, at der også er Motown-aftener på programmet, så der skal jeg klart også forbi. Nogle torsdage er der også ”open needle”, hvor man selv kan tage vinylplader med og spille. Det kunne jeg såmænd også finde på at benytte mig af.
Kombinerer du alt ovenstående med barpriser, der ikke er svimlende høje, så har du et koncept, som jeg kun kan anbefale.
Derudover har HeadQuarters’ åbenhed overfor publikum også resulteret i, at jeg sammen med koncertarrangørerne i Raum Eins fredag den 11. marts er med til at sætte berlinske Sister Chain & Brother John og århusianske Fallen Men og A.K. Hansn (fra Singvogel) på programmet. Vi er mange der takker for venligheden.

Så hvad kan jeg sige andet end: Velkommen vil, HQ!

Lars
(Støj på overfladen)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar