19. maj 2010

I og udenfor Spotlyset

Fra AOA.dk:

Blogger Lars Kjær Dideriksen giver nogle bud på hvad der kunne være spændende at tjekke ud på - og udenfor - Spotfestivalen.

Af en koncertjunkies bekendelser - del 3...

For snart Gud ved hvilken gang går det løs igen med Spot Festival. Jeg har taget turen siden 1997 og jeg skriver denne gang til AOA-bloggen om hvad jeg render ind i der. Men først lige et kig på menuen.

Festivalen har udviklet sig meget igennem årene. Det er blevet mere kommercielt og mindre kunsterisk, hvis I spørger mig. Men så følger festivalen selvfølgelig tidens trend – og det er mig, der er en gammel romantiker.

Modspillet udefra
Der er efterhånden flere og flere arrangementer udenfor festivalen. Ikke et pladeselskab eller musikblad uden deres eget hippe afterparty et sted. I 2009 så vi dog først for alvor, at livemusikken begyndte at røre på sig udenfor festivalen. Nærmest som en modreaktion til Spot. Det stod de lokale arrangører Klub Arrogant for med fire gigs omkring i byen. Jeg interviewede dengang bagmanden om det (se her). Det er derfor stadig en gåde for at Cola Freaks, der er et af landets bedste livebands og tilmed voldsomt aktive udelands, endnu ikke er på Spot. Mit gæt er, at de blev trætte af at søge om at komme med.

I år små uafhængige og antikommercielle koncerter. Bl.a. Raum Eins på Trøjborg Beboerhus fredag og lørdag klokken 20.00. Første aften med elektronisk musik fra Krishve, Simon Roy Christensen, Vebak og Niklas Adam + Danielle Beatrice. Lørdag spiller netop Cola Freaks. Og det endda sammen med Fossils, der som colaflokken blæste undertegnede omkuld sidste år (bare se her). Senere lørdag er der garagerock og surf fra pladeselskabet Crunchy Frog på Sway. Måske værd at smutte forbi.

Finsk, følsomt eller flabet
Inde på selve festivalen vil jeg bevist flyde formålsløst rundt og se om jeg falder noget – uden at forvente noget. Og jeg er troløs! Hvis et band ikke fanger mig med 2-3 numre, så er jeg over alle bjerge. Sådan er det på festival.
Der er dog få bands jeg allerede nu ved, jeg vil se og derfor med relativ sikkerhed slår vejen forbi:
- Shogun Kunitoki (Voxhall, lørdag 13.15). Trods navnet et finsk band, der måske kan siges, at være en varm og analog semi-hippie-udgave af Kraftwerk (døm selv). De andre nordiske lande skal også repræsenteres på Spot, så der kommer nogle gange lidt skæve sager på programmet. Bandet er udgivet af pladeselskabet Fonal Records, der længe har været rost højt af flere toneangivende musikemedier, fordi de har en lang række grænsesøgende udgivelser bag sig. Jeg tænker derfor: Havde et lignende dansk band været udgivet på et tilsvarende dansk label ville de ganske sikkert aldrig være kommet på Spot-festivalen. Danske pendanter til Fonal synes afskåret fra Spot.
- The Sad Lovers (Ridehuset/Klub Rosa, lørdag 18.00). Underspillet kvindeduo med medlemmer fra Under Byen og Our Broken Garden med en svaghed for at gøre det selv på fire-spors-båndoptageren. Kan måske blive ret stemningsfuldt.
- Frodegruppen 40 (Lørdag, Filuren, 21.30). Omdrejningspunktet i bandet er den til tider lettere vanvittige forfatter Jens Blendstrup, der bl.a. har skrevet den fabelagtige bog ”Gud taler ud”. Jeg har oplevet ham live før (til Lyd + Litteratur) og selv om det var en blandet fornøjelse var det langt mest positivt. Pladen ”Du ligner noget fra en pejs” efterlod mig lidt med en trækken på skuldrene, men jeg vil gerne se dette band live igen. Det skal nok dele vandene. Og folkens... det gør den bedste musik altså! Så fat det dog! :-) Smugkig eventuelt på dette klip fra DR.
Derudover er der et par seminarer begge dage, der kunne være spændende: ”Do-It-Yourself: Ellers bliver det måske aldrig til noget”, ”Survival of the Fittest: A Tom Windish Introduction to the US Live Industry” og ”A Conversations: Foreign Artists In Japan”. Arrangementer der i øvrigt fint illustrerer, at Spots lys er rettet med business og mindre på selve musikken.

En båd der gynger?
Og nå ja: Allerede torsdag er der udenfor-Spot-sjov på MS Stubnitz, der ligger nede i havnen. Johannes Gammelby og Klaus Hedegaard Nielsen, der hver især har været og er med i bands som Tiger Tunes, Strumm, I Am Bones og Beta Satan præsenterer ny musik i et minimalistisk set-up kaldet The Malpractise. Det skal jeg nok tjekke ud. Det er mellem kl. 19.00 og 22.30, hvor BodaBoda Duo + Frederik Thaae (A Kid Here After) og Cordelia også spiller. Aftenen kalder de ”Undergrund Over Vandet”. Kækt.
Torsdag spiller fem amerikanske bands på Vestergade 58 under navnet ”The Austin 5”. Kunne være værd at tjekke ud. Dørene åbner kl. 21.00.
Og skal vi så ikke bare sige, at vi ses derude? :-)

Lars

Ingen kommentarer:

Send en kommentar