1. feb. 2012

Penge alene skaber ingen værdi´r

Fra AOA.dk:



Occupy Wall Street, grådighed og mangel på kærlighed. Selv om jeg blev født før ”Sangen om merværdi” blev skrevet, er jeg ikke i tvivl om, at vi alle – inklusiv især finanssektoren – har brug for en opsang. Så, jo tak, jeg tager på Atlas til Benny Holst fredag den 3. februar. Hit me!

Jeg står op om morg’nen og går hen på mit job,
og jeg laver noget, og jeg får min løn.
Men det jeg laver er mere værd end det jeg får.
Hvordan sku’ nogen mennesker ellers ku’ bli’ rige uden at lave noget?

Nogen er mere værd end det de får.
Andre bruger mere end de er værd.
Penge alene skaber ingen værdier
Penge skaber penge – papir, papir

Den lader vi stå et øjeblik…

Det var ”Sangen om merværdi” fra 1971. Lur mig om ikke Benny Holst bliver nødt til at spille den på fredag, når han optræder på Atlas? Tempoet er nok et andet end dengang, men ordene er de samme. Igennem de monetært frodige 80’ere og 90’ere har de nok lydt småkiksede og hippieagtige. Men alt går jo som bekendt i ring. Jeg kan selvfølgelig kun tale for mig selv, men med det, der foregår i verden lige nu, hvor grådigheden og mantraen om vækst-vækst-vækst underminerer det ene samfund efter det andet, så lyder ordene igen som noget, vi kan bruge til noget. Om ikke andet for at huske, at penge jo i grunden blot er papir og er – eller måske burde være – værdiløse.
Og mon ikke en gammel venstreorienteret sangskriver har andre guldkorn at byde på? Jeg har tænkt mig at finde ud af det. Det bliver da sikkert ikke kedeligt, i hvert fald.

Læs mere på Atlas’ hjemmeside her: http://www.atlasaarhus.dk/arrangement.php?id=1842

Vi ses derude!
Lars
(Støj på overfladen)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar