9. feb. 2012

Noget om hvad penge kan bruges til

Jeg bryder mig ikke om gambling (Heller ikke den, der er så fremherskende i banksektoren). Jeg føler mig godt dum, når jeg engang hvert femte år måske investerer i en lottokupon. Og jeg får ikke engang hvad jeg betaler for. Jeg har købt den i sidste øjeblik og fik derfor ikke det fulde udbytte af den lottokupon. Fordi det absolut eneste jeg får ud af at købe den lille lap papir er DRØMMEN om hvad jeg kunne bruge alle de mange penge til. Ja, du køber en drøm! Nothing else.

Statsstøttet ludomani
Danske Spil – Dansk Tipstjeneste i gamle dage – er et paradoks. Hvordan kan staten støtte op om noget ludomani-fremkaldende. Jo flere spil der er, jo mere vil folk spille. Hvis vi konstaterer det, så må vi så prøve at få det bedste ud af det. Nemlig at de penge, der nu engang tjenes på gambling, rent faktisk gør nytte.
Jeg så et reklameskilt i et busstoppested forleden. Danske Spil har nu også poker på menuen. Og skal nu konkurrere med de private udbydere af online poker, nu når spilmarkedet vist nu er blevet sat helt fri her i landet. Vor herre til hest! Formentligt med al den Vilde Vesten-retorik og vidtløftige frihedsargumenter, der per automatik hives frem af dem, der vil tjene penge på andres elendighed. Oceaner af tågesnak stampet ud af kapitalismens rådne kadaver, som endnu ikke har haft nok realitetssans til at lægge sig ned og dø.

Tænk på din egen familie
Men hvis I virkelig søger denne slags spænding – betalt med kroner og ører – så læg da pengene et sted, hvor de i sidste ende kan gøre lidt gavn. Danske Spil giver penge tilbage til det danske samfund. I et valg mellem pest og kolera betyder dette Danske Spil.
De private spil-aktører vil givetvis reklamere med større vinderchancer. Og det vil desværre sikkert tiltrække flere. Vi er jo om noget et selvisk folkefærd. Men tænk lige på hvor du lægger dine poker-penge næste gang, du kører din søn til fodbold eller din datter til gymnastik. Lagde du dem til fordel for dine børn eller for en rigmand et eller andet sted? Nu er vi trods alt så heldige, at vi har en spildjævel i Danmark, der rent faktisk giver os den mulighed.
Men for at runde af, så føler jeg stadig trang til at understrege det, som vi ALLE allerede godt ved, når det kommer til at spendere penge på gambling: The house always wins…

’Dette blogindlæg er promotat’.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar