15. aug. 2010

Århus bedste festival denne weekend

Fra AOA.dk:



Af en koncertjunkies bekendelser - del 17...

Ja, jeg ved det godt. Århus har mange festivaler: Spot Festival, Danmarks Grimmeste Festival og på det seneste også flere nye stort opslåede koncepter. Men der er én bestemt lille festival, der står mit hjerte meget nær: Elektronisk Jazzjuice. For dem, der ikke kender festivalen, så er der både piplende, legende og pumpende electronica, men også eksperimenterende rockmusik og skæve jazzinfluerede ting på programmet. Så navnet kan snyde lidt. Og juicen? Ja, måske kan man sige, at musikken flyder som juice ud fra den hyggelige og dekorerede baggård i Mejlgade på Musikcaféen og Gyngen?

Det er 7. gang, at Elektronisk Jazzjuice afholdes og jeg vil godt skrive under på, at festivalen igennem alle årene har holdt et utroligt højt niveau. Faktisk har indtil flere af mit livs bedste koncertoplevelser være på Jazzjuice (bl.a. Battles, Nisennenmondai og Eugene Chadbourne - og jeg er jo som bekendt ”koncertjunkie”, så vi taler om de bedste blandt rigtigt mange).
Men tag ikke mit ord for det. Levende billeder kan jo sige meget mere. Jeg har filmet lidt igennem årene. Her er to videoer fra henholdsvis 2008 og 2006. Jeg har desuden tidligere skrevet artikler om festivalerne i 2007 og 2006.

Noget tyder på at 2010-udgaven kan blive lidt mere elektronisk end den plejer. Altså, at de lidt færre eksperimenterende, jazzede og rockende indslag er tidligere. Men når jeg ser line-up’en, så er jeg ikke i tvivl om, at der igen venter en række uforglemmelige oplevelser.
Jeg hæfter mig bl.a. ved navne som Zun Zun Egui (high speed tribal rock), Pamelia Kurstin (virtuos Theremin-spiller, der er en af verdens bedste på sit instrument. Så god, at hårene rejser sig på armene), Midori Hirano (sfærisk japansk electronica med strygere), Polar Bear (stemningsfuld eksperimenterende jazz), Trembling Bells (skotsk folk med smukke vokaler), Leafcutter John (folk møder electronica), Christian Vogel (minimalistisk electronica fra Radiohead-remixer), Snöleoparden & Henning Frimann (krøllet århusiansk 'verdensmusik') og et væld af det bedste, som den danske electronica-scene har at byde på, og som uden tvivl får publikums fødder til at bevæge sig i højeste tempo.

Bag festivalen står arrangørgrupperne Prototybe, LJUD og Bass Culture i samarbejde med Musikcaféen. Grupper der i også på andre tider af året leverer masser af kvalitetsmusik til Århus’ spillesteder.

Så hvis det skal siges kortere, så må det lyde sådan her: Gå ikke glip af Elektronisk Jazzjuice! Det er Århus' bedste festival og en af de bedste i Danmark.


Det koster 300 kroner for begge dage – eller 170 pr. dag. Kun to-dages billetter kan købes i forsalg. Tjek programmet og flere links på Musikcaféens hjemmeside. Tjek Facebook event her.

Vi ses derude!

Lars
(Støj på overfladen)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar