17. apr. 2010

Fra et hjørne af billedstormen

Design gennensyrer alt i vores tilværelse. Og undergrundens vilde stilarter indenfor den visuelle kunst assimileres mere og mere med den kommercielle virkelighed.
Der bliver skabt en obskøn mængde smukke, visuelle produkter nu om dage. Også når man blot vælge at se på hvad der ikke er en del af "overgrunden" (når vi nu er ved at snakke "undergrund").

Går man rundt i en by som Berlin - hvor man i forvejen konstant bombarderes af "street art" - og slår vejen forbi butikker som f.eks. Neurotitan og lignede steder med kunstbøger og tegneserier, så er den bedste strategi nok at sømme pengepungen fast til gulvbrædderne derhjemme inden man tager afsted.
Jeg kan ikke begynde, at gætte på hvor mange spændende forlag og kunstnere, der er derude. Det er overvældende. I sådan et omfang, at selv om mange tydelig inspireres af hinanden, så virker det som om der konstant er nye stilarter og idéer.
Kæmpeforlaget Taschen laver sine "Illustration Now"- og "Design Now"-bøger, der næsten har et nyt unikt udtryk på hver side i disse moppedrenge. Og det er vel næsten "mainstreamen". I f.eks. Neurotitan er der bunker og atter bunker af bøger, art prints m.v. fra små forlag i formentligt også små oplag. Jeg kan næsten ikke kapere det. Og egentligt er det nok også det, jeg ikke bør prøve på.
Ikke nok med at det ville være hundedyrt at skulle købe alt det, så er det også for meget at skulle forholde sig til. "Sensory overload". Jeg kan dårligt nok huske alt det, jeg allerede har set. Men ikke desto mindre vil jeg gerne forsøge at bringe et par gode fund videre til dem, der læser denne blog.

På min seneste Berlin-tur fik jeg endelig tjekket australske Shaun Tan ud. Han var flere steder i butikkerne med "graphic novels" og tegneserier. Selv om han vel kan siges at være en visuel kunstner, så er han nok ikke det man finder mest af i Neurotitan, da han sikkert ikke helt kan karakteriseres som "undergrund". Men han er vel heller ikke mainstream. I hvert fald ikke i Danmark. Ikke desto glider han ind på en fantasifuld bane midt imellem børne- og voksenlitteraturen, som er underfundig og poetisk. Og ikke mindst inspirerende.
I Berlin købte jeg "The Arrival", der er en surrealistisk, episk immigrant-historie fortalt udelukkende i tegninger uden ord, og jeg bestilte efterfølgende "Tales From Outer Suburbia", der med både ord og tegninger i meget varierede stilarter, der griber "novellen" an på en utraditionel måde igennem en række forskellige historier.
Men jeg kan jo sidde og skrive en masse ord om dem, og det vil stadig ikke være det samme som at se dem selv. Så derfor vil jeg i stedet blot opfordre til at finde dem og tjekke dem ud. Men jeg kan da sige, at synes man, at de dele man kan se online ser spændende ud, så bliver man ikke skuffet, når man sidder med bøgerne i hånden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar